СР SR EN


Сведок без заштите


Милан Попадић


Три догађаја из историје музеја

     У време кад је осниван Музеј афричке уметности, крајем седамдесетих година двадесетог века, француски историчар уметности Жан Клер запазио је да историју музеја обележавају три догађаја. [1] Први је настанак модерног музеја крајем осамнаестог века, други је појава антимузејских идеологија почетком двадесетог века, а трећи је аутор резервисао за крај двадесетог века, када ће музеји, онакви какве их знамо, нестати. И као што знамо, Жан Клер је погрешио.
Музеји су преживели, добро чувајући своју тајну. Онако како је једно јаје увек сличније другом јајету него ономе што ће се из њега излећи (била то кокошка или ној), тако и један музеј наликује другом више него збирци коју садржи. Ето, и није нека тајна.
Мада, то је замка у коју се често упада. Отишли смо, рецимо, у Музеј технике да се упознамо са развојем часовника. Или, рецимо поново, у Природњачки музеј да сазнамо нешто о природи мачака. Ушли смо – видели, прочитали, чули – и изашли. Шта смо сазнали – сазнали смо, али смо открили и нешто чему се свакако нисмо надали. Часовници и мачке су рођаци, у најмању руку првобратучад, а можда и род рођени. По музејској линијии , свакако. Музејски предмети, чија је сврха да пружају сведочанства о људској судбини и човековом односу према свету, [2] неретко су временом уместо сведока постајали потказивачи у корист музејске слике света. А музејска слика света, заводљива каква јесте, у свом центру нема ни човека ни свет, већ музеј и његову заводљивост.

Прикажи више



Путовање накрај модерности

     У двадесет првом веку музеј може бити шта год пожелимо. Музеј као форум? Може. Музеј као место партиципације/учешћа? Може. Музеј као разглас гласова који се не чују? Може. Музеј као заговорник различитости? Атлантско-континентални музеј у азијској пустињи? Може, може… Музеј као простор интеграције? Може. А инклузије? Може. Музеј као простор радикалних акција? Може. Музеј као…? Ма, може, може, може, нема потребе ни да се пита. Само под једним условом. Да остане музеј.
     Огледало које се разбило крајем двадесетог века, почетком наредног столећа поново је срасло, ту и тамо помало накриво, па отуда и сви поменути одрази. То је могуће, између осталог, зато што установе друштва не одговарају на потребе живота. Ако нам треба музеј као форум, где нам је парламент? Ако хоћемо да чујемо нечујне гласове, где нам је емпатија? Ако нам треба музеј као место инклузије, где су нам социјалне службе? Ако нам треба Лувр, зашто идемо у Абу Даби? Ако бисмо да променимо свет, зашто мењамо музеј?

Прикажи више



Пукотина као почетак

    Тек постављањем запрека у простору и препрека току кретања, посетиоцу постаје јасно да је његова стаза већ умногоме уцртана. Он бива одвојен од дела, али, парадоксално, тек тада пажљивије обраћа пажњу на то где се то дело налази. Послужимо се примером из „архива модерне уметности” – поставком изложбе The First Papers of Surrealism, одржане у Њујорку 1942. године. Њен „кустос” био је главом и духом Марсел Дишан. У просторији са изложеним експонатима групе надреалиста, Дишан се попут наше мачке поиграо клупком и развукао неколико стотина метара канапа, учинивши тако просторију наизглед непроходном и несагледивом: „ ... Дишанова инсталација као што негира функције традиционалне галерије (неутрална изложба уметничких дела), тако и конкретизује присуство институције као неизбежног оквирног реди-мејда. Коначно, Дишанова инсталација функционише као део упорне номадске естетике која регулише геополитичко расељавање. Она сукобљава покрет надреализма у егзилу према компензујућој митологизацији и трага за насељивим простором. Њен лавиринтски оквир провоцира одомаћене развојне токове који су се појавили у надреалистичкој идеологији, естетици и уметничким техникама 1942. године.” [16]

Прикажи више



[1] Жан Клер, „Херострат или музеј под знаком питања”, Култура , 41, (1978): 29-43.
[2] Иво Мароевић, Увод у музеологију, (Загреб: Завод за информацијске студије, 1993), 120-159.
[3] Види: Милан Попадић, „Исходи нове музеологије или како је романописац постао музеолог”, Култура , 144 (2014): 128-143.
[4] Илустрације ради, ево неких аспеката живота који су „дотерали до дувара” крајем двадесетог века: Данијел Бел, The End of Ideology, (Glencoe, Ill.: Free Press of Glencoe, 1960); Роланд Бартес, “The Death of the Author”, Aspen, no. 5-6 (1967); Arthur C. Danto, “The End of Art,” in The Death of Art, ед. Берел Ланг (Њујорк: Haven Publishing, 1984); Ерик Лоренце Ганс, The end of culture, (University of California Press, 1985); Ханс Белтинг, The End of the History of Art?, (University of Chicago, 1987); Франсис Фукујама, The End of History and the Last Man (Њујорк: Free Press, 1992); Леон Росенстајн, “The End of Art Theory”, Humanitas, Vol. XV, No. 1, (2002); Мануел Кастељс, End of Millennium: The Information Age: Economy, Society, and Culture, (John Wiley and Sons, 2010).
[5] Мишел Фуко, „Шта је просвећеност”, Списи и разговори, (Београд: Федон, 2010), 424.
[6] Жан Клер, „Мера модерности”, Одговорност уметника, (Београд: Б. Кукић, Чачак: Градац, 2006), 15.
[7] Шарл Бодлер, “Салон 1846”, (Београд: Народна књига, 1979), 136.
[8] Упореди: Ј. А. Хидлстон, Baudelaire and the Art of Memory, (Clarendon Press - Oxford, 1999), viii; Михаел Фриед, “Painting Memories: On the Containment of the past in Baudelaire and Manet”, Critical Inquiry, Vol. 10, No. 3 (Март, 1984): 510-542.
[9] Доналд Прециози, „Збирке/Музеји”, Критички термини историје уметности, прир. Р. С. Нелсон – Р. Шиф, (Нови Сад: Светови 2004), 488.
[10] Цитирано према: Д. Каријер, The Display of Absolutely Contemporary Art in the J. Paul Getty Museum, in: Museum Skepticism: A History of Art in Public Galleries, Durham, NC 2006, 165.
[11] На пример, следећи Бенџаминов навод цитиран је чак у три рецентне студије које се баве односом прошлости и модерности: Светлана Бојм, Будућност носталгије, (Београд: Геопоетика, 2005); Манфред Остен, Покрадено памћење, (Нови Сад: Светови, 2005); Хал Фостер, “Архиви модерне умјетности”, Дизајн и злочин (и друге полемике), (Загреб: ВБЗ, 2006), као и у безброј других старијих прилика. Значи ли овај опис још увек нешто или је постао празни означитељ?
[12] Валтер Бењамин, Есеји, (Београд. Нолит, 1974), 83.
[13] „I should explain that by ´history´ I mean to include what happened yesterday as well as decades or millenniums ago, an inclusion made practicable by the extraordinary acceleration of both critical and documentary processes in recent years” – Алфред Х. Бар, Јр., “Modern Art Makes History, Too”, College Art Journal, Vol. 1, No. 1 (Нов., 1941), 3.
[14] Керол Дункан, Алан Валах, „Museum of Modern Art as Late Capitalist Ritual: Iconographical Analysis”, Marxist Percpectives 4, (1978): 28.
[15] Упореди: Брајан О'Дохертy, Inside the White Cube: The Ideology of the Gallery Space, (University of California Press, 2000).
[16] Т. Ј. Демос, „Duchamp´s Labyrinth: The First Papers od Surrealism 1942”, Октобар, 97, (Summer 2001): 118.
[17] Борис Гројс, Стил Стаљин , Београд: Службени гласник, 2009.
[18] У њену „традиционалност” се може сумњати. Забележена је у мемоарима Димитрија Шостаковича, а популарисао је Џулијан Барнс у својим романима. Отуда и сумњичавост.
[19] Види: Слободан Мијушковић, Прва „последња 'слика'“, (Београд: Геопоетика, 2009).
[20] „There is a crack, a crack in everything / That's how the light gets in.” – Леонард Кохен, „Anthem”, The Future, 1992.


Библиографија
Алфред Х. Бар, Јр., “Modern Art Makes History, too”, College Art Journal, Vol. 1, No. 1 (Нов., 1941): 3-6.
Бенџамин, Валтер, Есеји, Београд. Нолит, 1974.
Бодлер, Шарл, Сликарски салони. Београд: Народна књига, 1979.
Гројс, Борис, Стил Стаљин, Београд: Службени гласник, 2009
Carrier, David, Museum Skepticism: A History of Art in Public Galleries, Durham, 2006.
Demos, T. J., „Duchamp´s Labyrinth: The First Papers od Surrealism 1942”, October 97, (Summer 2001): 91-119.
Duncan, Carol, Allan Wallach, “Museum of Modern Art as Late Capitalist Ritual: Iconographical Analysis”, Marxist Percpectives 4, (1978): 28-51.
Fried, Michael “Painting Memories: On the Containment of the past in Baudelaire and Manet”, CriticalInquiry, Vol. 10, No. 3 (Март, 1984): 510-542.
Фуко, Мишел, Списи и разговори. Београд: Федон, 2010.
Hiddleston, J. A. Baudelaire and the Art of Memory, larendon Press - Oxford, 1999).
Клер, Жан, „Херострат или музеј под знаком питања”, Култура 41,1978, 29-43.
Клер, Жан, Одговорност уметника, Београд: Б. Кукић, Чачак: Градац, 2006.
Мароевић, Иво Увод у музеологију, Загреб : Завод за информацијске студије, 1993.
Мијушковић, Слободан, Прва „последња 'слика'“, Београд: Геопоетика, 2009.
O'Doherty, Brian, Inside the White Cube: The Ideology of the Gallery Space, University of California Press, 2000.
Попадић, Милан, „Исходи нове музеологије или како је романописац постао музеолог”, Култура, 144 (2014): 128-143.
Прециози, Доналд, „Збирке/Музеји”, Критички термини историје уметности, прир. Р. С. Нелсон – Р.Шиф, Нови Сад: Светови 2004.